خالتو أمريكا !

خالتو أمريكا !
5972477988_f2be8b5a77_america-fun

كتب: حسام الدين فكري

أمريكا عايشة في الدور!..عاملة فيها “بلطجي العالم”..تريد أن تفرض وصايتها، على كل متر أرض في العالم كله! .
أمريكا ترى نفسها أبانا وأمنا..وخالتنا كمان!..كأننا بلا إرادة ولا عقل ولا حاجة أبداً!..أو كأننا نستمد إرادتنا من موافقتها السامية!..يعني احتلال بقى..وبدل ما كان عندنا “اللورد كرومر” يبقى عندنا “اللورد أوباما”!..وبدل ما كانت الإمبراطورية البريطانية لاتغرب عنها الشمس..تبقى أمريكا الآن هي الشمس نفسها !! .
وتلاقيها يا أخي محشورة زي الملح في كل حاجة..وما في شيء يحصل في أي دولة عربية، إلا وتجد أمريكا على طول طلعت بيان..ويقف المتحدث الرسمي للبيت الأبيض يقولك : إحنا رأينا كذا..ومش عاجبنا كيت وكيت..طيب إنتوا مال أهلكوا أساساً ؟!..ما تعرفش..أهي لزقة وخلاص !! .
إن أمريكا لا تدرك إنها “بنت امبارح”..فعمرها كله خمسميت سنة..يعني مصر والسعودية وسوريا مثلاً أقدم منها..لكنها بلطجة بقى..تريد أن تضع نفسها دائماً في واجهة العالم..مثل الذي يأتي آخر واحد..ثم يتخطى الناس كلها..ويحشر نفسه في أول الطابور..أمام شباك التذاكر !! .
لكن بصراحة بقى..العيب ليس عليها..وإنما على الذين تركوها تفعل ما تريد..ولم يجتمعوا على كلمة واحدة لمواجهتها أبداً..فلم تدخل بيننا بحمارها بس..دخلت بجيشها وثقافتها وأفكارها..ولعبت في عقول قطاع عريض من الذين يدمنون عقدة الخواجة..فانحنوا وقدموا فروض الولاء..وانحنت شعوبهم معهم !! .

Photo by JD Hancock



التعليق من فيس بوك


تقييم القراء. من فضلك قيـم هذه المقالة :
نجمه واحدهنجمتان3 نجوماربع نجومخمس نجوم6 نجوم7 نجوم (2 صوت, بتقييم: 4.00 من 7)
Loading...

عن الكاتب