حياة الممثل الراحل العالمي أحمد زكي


حياة الممثل الراحل العالمي أحمد زكي
5370691032_7360da53a3

أحمد زكي هو بطل من ابطال السينما المصرية التي لن تتكرر ,اسمه بالكامل هو أحمد زكي متولي عبدالرحمن بدوي ,ولد في يوم 18 الموافق من شهر نوفمبر سنة 1949م ,نشأ وتعلم في مدينة الزقازيق التابعة لمحافظة الشرقية وحصل علي درجة البكالوريوس المعهد العالي للفنون المسرحية قسم تمثيل واخراج بتقدير امتياز وذلك في سنة 1973م ,ثم قام أحمد زكي بخطو أول خطوة نحو النجاح فكان أول ظهور له علي المسرح مسرحية حمادة ومها حيث اثبت جدارة في هذه المسرحية كما انه كانت لديه موهبة تقليد الفنان محمود المليجي فأبدع بها ايضا .
ثم كان أول ظهور له علي الشاشة المصرية في فيلم ولدي أمام الفنان فريد شوقي ثم قام بأخذ بطولة مطلقة في فيلم شفيقة ومتولي أمام
السندريلا الراحلة سعاد حسني عام 1978 م ,ثم قام بالعديد من الأعمال الابداعية منها فيلم النمر الأسود وشادر السمك وأربعة في مهمة رسمية والأمبراطور والبيه البواب وقام ايضا بتقليد شخصية السادات وشخصيات أخري يصعب تقليدها .
ثم يأتي اليوم الذي ينتهي فيه أجل الانسان لينتقل الي الرفيق الأعلي حيث أنه توفي يوم 27 الموافق من شهر مارس عام 2005 م بسبب اصابته بسرطان الرئة.

ومن اجمل مقولاته 1-“كلمة أنا بحبك عقد ,اللمسة عقد,النظرة عقد,الوعد بالجواز ده أكبر عقد ” .
2-“مافيش فرحة ببلاش كل فرحة وليها تمن “.
3-“الحاجات بتيجي أول ما نبطل ندور عليها أو نستناها المشكلة بقي ,هل لما تيجي هنكون لسه جوانا نفس الشغف “.
4-” أنا معرفش إيه هو الحب لكن لو الحب هو إنى أبقى مش شايف حد غيرك قدامى، وإن أبقى عايزك ليا لوحدى ومافيش حاجة فى الدنيا ليها قيمة غيرك إنتى يبقى أكيد أنا بحبك”.
5-“حب ايه يا عطيه اللي انت جاي تقولي عليه ما كلنا حبينا ,اخرته ايه الحب ده سنة بعد الجواز بسنتين وبعدين مراتك بتبقي زي اختك بالظبط “.

التعليق من فيس بوك

قد يعجبك أيضا ..  من هو تشارلز فرانسوا دو بيريه دوموريز ؟

Please complete the required fields.
اختر سبب التبليغ واكتب تفاصيلة .. ويمكنك ايضا التبليغ بشكل اسرع عن طريق صفحتنا فى فيس بوك



Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

تقييم القراء. من فضلك قيـم هذه المقالة :
نجمه واحدهنجمتان3 نجوماربع نجومخمس نجوم (1 صوت, بتقييم: 4.00 من 5)
Loading...

عن الكاتب

كاتب ومحرر في موقع مقالتي